Thursday, January 22, 2009

OBAMA JANJI BAIKI HUBUNGAN DENGAN NEGARA ISLAM

21 JANUARI 2009. Obama telah berjanji akan memperbaiki hubungan dengan negara islam setelah pelbagai kejadian yang telah berlaku.

Beliau berjanji untuk membuka lembaran baru dalam perhubungan dengan dunia Islam berikutan ketegangan yang menyusuli serangan 11 September 2001 di AS serta perang di Iraq dan Afghanistan semasa pentadbiran Presiden George W. Bush.

“Kepada dunia Islam, kami mahukan arah tuju baru, berdasarkan kepentingan bersama dan sikap saling menghormati,” kata Obama semalam.

Harapan saya agar segala kata-kata beliau akan dikotakan, bukanya sekadar meraih populariti daripada janji tersebut.

sumber:utusan online

Wednesday, January 21, 2009

KATANYA NAK BUAT PERUBAHAN...BETOL KE???

HARI PERTAMA JE LAKSANA TUGAS SEBAGAI ORANG NO1 US,,DIA SURUH SEMAK SEMULA HUKUMAN TERHADAP TAHANAN TELUK GUATONAMO...TAPI BETOL2 SERIUS KE?? ATAU SEKADAR MENGABURI MATA DUNIA...

MAKLUMLAH..SEMUA ORANG TAHU PERANCANG UTAMA DISEBALIKNYA IALAH YAHUDI LAKNATULLAH...TAU TAK SAPE?? ALA ORANG KULIT HITAM PERTAMA YANG JADI PRESIDEN US TUUU...


APAPUN DI HARAPKAN AGAR KATA SERTA JANJI PADA AWALNYA AKAN DIKOTAKAN SERTA PERHATIAN TERHADAP ISU SAUDARA KITA DI PALESTIN MENJADI AGENDA DIA DALAM MASA TERDEKAT INI...

MARILAH KITA SEDEKAHKAH AL-FATIHAH UNTUK SAUDARA SEISLAM KITA DI PALESTIN SERTA BUAT MEREKA YANG TELAH PERGI TERLEBIH DAHULU DALAM MEMPERTAHANKAN TANAH AIR TERCINTA

SEMOGA MEREKA MENDAPAT TEMPAT YANG MULIA DI SISI ALLAH SUBHANAHUWATAALA..INSYALLAH

WAHHHH...DAH LAYAK KE FINAL!!!!

ISU SEBELUMYA TENTANG KALAHH...TAPI ISU SEKARANG TENTANG MENANG PULAK????

TEAM MANA PULAK YERRR...TAPI NI BUKAN TEAM MALAYSIA LA...TP LIGA LUAR...
PASUKAN MANCHESTER UNITED..SAPA XKENAL KAN..



DORANG DA LAYAK KE FINAL RUPENYEEE..MANA TAKNYE..DORANG DA BELASAH DERBY SEMALAM...HEBAT BETOL YEEE
EMMM BESTKAN KALAU TEAM KITA PON MCM 2...

TAK PE..SEMOGA IA AKAN MENJADI PEMBAKAR SEMANGAT BUAT MEREKA NANTI...

ADUHHHH....KALAH LAGIIIIII


APA YANG KALAH???
DAH TENTU LA TEAM BOLA SEPAK KITA...YANG NAK MASUK PIALA DUNIA,,,EMMM KALAU X SILAP MCM 2018!!!MAMPU KERRR???

MALAM TADI..KITA KALAH LAGI..0-5 KPD UAE,,,

SO..DIHARAPKAN AGAR PIHAK YANG TERLIBAT SEGERALAH MEMBUAT PERUBAHAN YANG TERBAIK..

SEMOGA BOLA SEPAK MALAYSIA BERJAYA...

SEDIH KANNNN

JOM PI KEDAH





`SEBUT sahaja jelapang padi negara, pasti ramai yang tahu ia adalah negeri Kedah Darulaman. Selain itu, negeri di utara semenanjung Malaysia ini turut memiliki banyak tarikan pelancongan lain seperti pantai, kesan sejarah dan gunung-ganang.

Melihat Gunung Jerai setinggi 1,217 meter dari jauh seolah-olah raksasa yang mengawal keseluruhan negeri itu. Dengan suhu di antara 19 hingga 24 darjah celcius, ia adalah kawasan tarikan pelancong terutama mereka yang ingin bersantai dan menikmati udara daripada kawasan tanah tinggi.

Simpan khazanah purba


Banyak kesan sejarah di Gunung Jerai, antaranya Padang Tok Sheikh dan Telaga Tok Sheikh orang yang bertanggung jawab mengislamkan Maharaja Debar Raja I yang kemudian bergelar Sultan Muzaffar Shah pada 1136.

nak tau lebih lanjut:lawat laman ni...
http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Santai/20090115102609/Article/indexv_html

PEMINAT KERETA SPORTS


`ANAK syarikat Proton Holdings Bhd, Lotus Cars Limited bakal melancarkan model terbaru yang dijana enjin berkuasa Supercharger dikenali sebagai Evora SC.

Capai 100km/j kurang 5 saat


entera berkenaan yang menggunakan enjin 3.5 L V6 mampu mencapai kuasa sehingga 350 kuasa kuda (hp) akan dipamerkan kepada umum pada Pameran Kereta British.

Kuasa Supercharger mampu menghasilkan tork sehingga 400 Nm yang membolehkan kenderaan itu bergerak daripada kedudukan pegun ke 100 kilometer sejam (km/j) hanya dalam masa kurang lima saat.

Model Evora terdahulu mencatatkan masa 5.5 pada jarak sama.

Lotus Evora adalah ahli keluarga terbaru Lotus selepas pelancaran model Elise kira-kira 13 tahun lalu yang mendapat sambutan menggalakkan daripada peminat kenderaan sport di seluruh dunia.

Kerangka Evora yang dihasilkan 100 peratus aluminium seberat 200 kilogram menjadikan model terbaru itu hanya memiliki berat keseluruhan 1,350 kilogram sahaja.

Ia mampu mencecah kelajuan sehingga 250 km/j dengan kuasa maksimum 276 hp daripada enjin aloi Toyota model 2GR-FE 3.5 L V6.

Keputusan Fatwa Muzakarah Jaw. Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam

Kategori : Akidah
Tajuk :
Senaman Yoga

Keputusan
Setelah meneliti dan mengkaji hujah-hujah serta pandangan-pandangan yang berkaitan dengan Yoga maka, Ahli Muzakarah berpandangan dan berpendapat bahawa senaman Yoga yang berasal dari masyarakat Hindu sejak sebelum Masihi lagi yang menggabungkan amalan fizikal, unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan bagi tujuan tertentu seperti mendapatkan ketenangan dan kemuncaknya, penyatuan diri dengan tuhan atau tujuan-tujuan lain adalah tidak sesuai dan boleh merosakkan akidah seorang muslim.

Hujah :
Oleh itu, Ahli Muzakarah juga bersetuju dan memutuskan apa jua jenis atau bentuk amalan yang mengandungi unsur-unsur tersebut di atas adalah dilarang dan bertentangan dengan syariat Islam. Sementara pergerakan amalan fizikal tanpa unsur-unsur di atas yang dilakukan pada zahirnya tidaklah menjadi kesalahan. Namun demikian, masyarakat Islam dingatkan wajib berhati-hati dalam berwaspada dari perkara-perkara yang boleh menghakis akidah seseorang muslim.

Seperti yang kita sedia maklum, perkara-perkara yang boleh menghakis akidah boleh berlaku dengan sebab-sebab berikut:

(1) kepercayaan atau keyakinan di hati.
(2) menerusi perkataan atau pengakuan dengan lidah.
(3) perbuatan.

Memandangkan terdapat dua elemen tersebut dalam amalan yoga, maka umat Islam wajib memelihara akidah mereka dari terhakis

http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=176

Oleh : Jawatankuasa Fatwa (JKF) Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia
Tarikh Keputusan : 24 Oktober 2008
Tarikh Muzakarah : 22 Oktober 2008 hingga 24 Oktober 2008

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


PENGHAYATAN UNTUK HARI INI

Kategori : Akidah
Tajuk :
Kepercayaan Terhadap Angka 786 Bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم
Isu :
Hukum mempercayai dan menyakini bahawa No 786 adalah bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم
Keputusan :


Alhamdulillah Fatwanya,

Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم , juga menyakini angka tersebut membawa tuah dan nasib yang sentiasa baik adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan aqidah أهل السنة والجماعة dalam syariah serta akhlak Islam.

Perbuatan ini juga termasuk didalam golongan mereka yang mentafsirkan Al-Qur’an mengikut hawa nafsu dan tidak berdasarkan kepada ilmu dan displin-displinnya dan tidak mendapat hidayah Allah S.W.T.

Semua pihak yang terlibat hendaklah menghentikan kepercayaan dan penggunaan terhadap perkara ini dengan serta merta.

Oleh : Jawatankuasa Lujnah Fatwa Negeri Johor
http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_warta_view.asp?keyID=410

PENGHAYATAN UNTUK HARI INI

Kategori : Akidah
Tajuk :
Kepercayaan Terhadap Angka 786 Bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم
Isu :
Hukum mempercayai dan menyakini bahawa No 786 adalah bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم
Keputusan :


Alhamdulillah Fatwanya,

Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم , juga menyakini angka tersebut membawa tuah dan nasib yang sentiasa baik adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan aqidah أهل السنة والجماعة dalam syariah serta akhlak Islam.

Perbuatan ini juga termasuk didalam golongan mereka yang mentafsirkan Al-Qur’an mengikut hawa nafsu dan tidak berdasarkan kepada ilmu dan displin-displinnya dan tidak mendapat hidayah Allah S.W.T.

Semua pihak yang terlibat hendaklah menghentikan kepercayaan dan penggunaan terhadap perkara ini dengan serta merta.

Oleh : Jawatankuasa Lujnah Fatwa Negeri Johor
http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_warta_view.asp?keyID=410

Sunday, January 18, 2009

UCAPAN TAHNIAH


SAYA MENGAMBIL KESEMPATAN INI UNTUK MENGUCAPKAN TAHNIAH KEPADA RAKAN-RAKAN FAKULTI PENDIDIKAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA (UKM) YANG TELAH BERJAYA MENDAPAT TAWARAN SEBAGAI GURU MARA.

DIDOAKAN AGAR ANDA SEMUA MENDAPAT KEJAYAAN YANG BERTERUSAN SERTA BERKHIDMATLAH DENGAN PENUH TULUS IKHLAS DALAM MELAHIRKAN GENERASI PELAJAR YANG CEMERLANG UNTUK KECEMERLANGAN ISLAM SERTA UMATNYA PADA MASA DEPAN..INSYALLAH..

MOHD SHAZRIL IMRI ISMAIL

KEMARAHAN SEMUA UMAT ISLAM TERHADAP REJIM ZIONIS











TETAPI...CUKUPKAH KITA SEKADAR MEMIJAK BENDERA,MELAUNGKAN KATA-KATA BENCI SERTA MERMACAM-MACAM LAGI...SUDAH ENAM DEKAD MEREKA DIZALIMI...SATU TINDAKAN YANG LEBIH BERKESAN PERLULAH DI BUAT.

NEGARA ISLAM JANGANLAH HANYA PANDAI MENGADAKAN MESYUARAT SANA SINI KONONNYA MAHU MENCARI JALAN PENYELESAIAN...GUNAKANLAH KEKUATAN YANG KITA ADA...HENTIKAN BEKALAN MINYAK KEPADA NEGARA YAHUDI TERSEBUT!!!

WAHAI PEMIMPIN NEGARA ISLAM..JADILAH ORANG YANG BERANI DEMI MENEGAKKAN AGAMA...JANGANLAH MENJADI PEMIMPIN YANG HANYA BERKUASA PADA NAMA SAHAJA...

SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN...

YA ALLAH..HANCURKANLAH KAUM YAHUDI DARI MUKA BUMI INI!!!!

ARKIB : 18/01/2009

Lagi sekolah PBB dibom

Sidang tergempar Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) semalam menggesa gencatan senjata berpanjangan dilaksanakan segera di Genting Gaza dan askar Israel berundur sepenuhnya dari wilayah Palestin itu.


Israel melancarkan sekurang-kurangnya 50 serangan hari ini, termasuk ke atas sebuah sekolah kendalian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan dua buah masjid di utara Gaza.

Qatar dan Mauritania mengambil keputusan menggantung hubungan diplomatik dengan Israel berikutan serangan tentera rejim Zionis itu ke atas Genting Gaza.

BERITA HANGAT

Anwar: KT bukti rakyat tolak kepimpinan Najib

KUALA LUMPUR, 18 JANUARI (SK) -KETUA UMUM KeADILan Anwar Ibrahim berkata kemenangan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu membuktikan rakyat tidak lagi menerima Barisan Nasional dan kepimpinannya.

“Umno telah hilang kekuatan di kubu mereka sendiri. Kekalahan di Kuala Terengganu bermakna rakyat menolak kepimpinan Najib (Razak),” kata Anwar.

Anwar menambah kekalahan BN juga adalah kekalahan peribadi Najib kerana sebelum ini dia berkata pilihanraya ini adalah kalah mati (do or die) bagi beliau.

Mengulas lanjut, Anwar berkata perpaduan di kalangan parti-parti dalam Pakatan Rakyat merupakan faktor kemenangan di dalam pilihanraya ini.

“Kemenagan di Kuala Terengganu ialah kerana, Pas, KeADILan, DAP telah berkerja sebagai satu pasukan seperti mana yang ditunjukkan ketika pilihanraya kecil Permatang Pauh tahun lalu. Tahniah diucapkan kepada Pas dan Pakatan Rakyat,” kata Anwar kepada Suara Keadilan.

http://www.suarakeadilan.com/sk/berita-utama/2009/01/1944

PERHATIAN UNTUK KAKI PANCING!!!!!

CABARAN memancing di Tasik Cempaka, Bandar Baru Bangi menjadi pembuka tirai tahun baru 2009. Seperti tahun sebelumnya, acara ini diadakan khusus untuk kaki pancing berhimpun untuk 'memanaskan badan' setelah selesai segala urusan musim persekolahan yang baru bermula pada awal tahun ini.

Bagi kaki pancing, biasanya mereka tidak memilih kedudukan lokasi, asalkan dapat memenuhi minat atau hobi mereka dalam aktiviti tersebut. Justeru itu, pastinya mereka tidak mahu melepaskan tarikh keramat pertandingan ini yang akan diadakan pada 25 Januari 2009 (Ahad) bermula pukul 8.45 pagi hingga 12.45 tengah hari selama empat jam.

Juara akan membawa pulang hadiah wang tunai RM28,000 berserta sijil penyertaan dan hamper.

Tempat kedua menerima hadiah wang tunai RM12,000 dan ketiga RM4,000 manakala tempat keempat pula berjumlah RM2,000.

Bagi pemenang di tempat kelima hingga ke-40, mereka tidak pulang dengan tangan kosong, sebaliknya hadiah wang tunai tetap menunggu mereka.

Menurut kenyataan pihak penganjur, Aziz Safar, 44, dari Team Tuna Biru, Taman Tasik Cempaka cukup sinonim kepada penduduk Bangi untuk menjalankan aktiviti riadah ringan seperti berjoging, selain menikmati keindahan landskap dan panorama alam semula jadi yang damai.

Pada tahun lalu, di lokasi yang sama, lebih 1,200 peserta mengambil bahagian dalam acara yang sama.

Dalam pertandingan tersebut, Usop Mohd Saufi dari Serdang dinobatkan sebagai juara setelah berjaya menaikkan ikan keli seberat lima kilogram.

Tidak seperti tahun lalu, spesies ikan keli diletakkan dalam kategori khas pada tahun ini manakala ikan daripada spesies patin, pacu, tongsan dan rhu bakal menunggu joran kaki pancing untuk dinaikkan ke darat sekali gus dinobatkan sebagai juara tahun 2009.

Dengan lokasi yang strategik, tiada masalah bagi anda untuk sampai ke sini sama ada dari arah Kuala Lumpur atau Melaka. Mereka boleh melalui tol Bandar Baru Bangi atau tol Kajang sebagai panduan anda untuk ke lokasi.

Menariknya pada acara pembuka tirai tersebut, dianggarkan lebih 2,000 kaki pancing dari seluruh negara akan mengambil bahagian dalam pertandingan tersebut.

Selain itu, sebanyak 500 helai baju-t telah disediakan untuk peserta yang mendaftar awal.

Dengan keluasan tasik yang boleh menampung lebih 2,000 peserta dalam satu masa, seramai 70 krew akan bertugas memantau perjalanan pertandingan tersebut.

Acara ini dianjurkan dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kajang dan Majlis Perwakilan Penduduk Zon 23, Bangi.

Yuran penyertaan adalah RM100 satu joran dengan dua mata sahaja dibenarkan dan umpan organ haiwan tidak dibenarkan.

Hanya ikan terberat dipertandingkan manakala spesies ikan keli hanya layak untuk kategori khas yang menawarkan hadiah juara sebanyak RM200, kedua RM100 dan ketiga RM70.

Sebanyak dua hadiah bonanza iaitu motosikal turut menunggu peserta yang bertuah.

Menurut Aziz, pertandingan kali ini bertemakan 'mesra pemancing' dan ia akan menghimpunkan semua kaki pancing termasuk menggalakkan orang ramai menjadikan memancing sebagai satu aktiviti atau hobi yang sihat.

"Peserta layak memenangi lebih daripada satu hadiah dan ini dilakukan bagi memberi kepuasan kepada para peserta yang bertanding," katanya dalam kenyataan kepada Kosmo!.

Selain itu, katanya, hampir dua tan pelbagai spesies ikan antaranya patin dan pacu akan dilepaskan pada Ahad ini (esok) untuk 'santapan' peserta kaki pancing yang akan menyertai pertandingan itu.

Menurutnya, hadiah wang tunai setiap satu jam pertandingan turut disediakan kepada para peserta yang berjaya menaikkan ikan mengikut berat yang mana, tempat pertama RM200, kedua RM100 dan ketiga RM70.

"Selepas empat jam berlalu, hadiah wang tunai keseluruhan berjumlah RM1,480 akan menjadi habuan para pemancing yang bertuah. Hadiah ini adalah bonus kepada para pemancing, selain hadiah utama yang ditawarkan," katanya.

Apa lagi, jom pancing ke Tasik Cempaka dan lihat, siapakah bakal juara pertandingan memancing itu.

Sebarang maklumat lanjut, hubungi urus setia pertandingan di talian 016-6215641 (Paus) atau 019-2213223 (Belitung).

BERSATULAH WAHAI KAUM MUSLIMIN


BANDAR GAZA - Dua kanak-kanak yang berlindung di sebuah sekolah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terbunuh di Gaza selepas terkena bedilan sebuah kereta kebal Israel semalam.

"Dua kanak-kanak lelaki itu jelas tidak berdosa," kata Ketua Agensi Bantuan PBB (UNRWA) di Gaza, John Ging selepas sekolah itu dibedil di bandar Beit Lahiya.

Dia berkata, kanak-kanak lelaki itu adalah adik beradik dan mereka berumur lima serta tujuh tahun manakala ibunya cedera tetapi kedua-dua kakinya putus.

"Persoalan sekarang adakah pembunuhan semua penduduk awam yang tidak bersalah di Gaza adalah satu jenayah perang?" soal Ging.

Tentera Israel menyatakan ia menyerang 50 sasaran pada malam kelmarin termasuk 16 buah terowong, dua buah masjid, tiga kubu bawah tanah, lapan pelancar roket dan enam lokasi termasuk sebuah bangunan.

Sementara itu, Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon mendesak satu gencatan senjata perlu diwujudkan dengan segera.

Ki-moon menegaskan keganasan di wilayah Palestin akibat serangan tentera Israel itu tidak pernah berlaku dalam sejarah sebelum ini.

Sejak 27 Disember lalu, lebih 1,202 penduduk Palestin terbunuh termasuk 410 kanak-kanak manakala 5,300 lagi cedera. - Reuters

AlbuM KenangaN